Yrityskiinteistöalan ammattilaiset uskovat, että hybridityöjärjestelyt jatkuvat, mutta läsnätyö lisääntyy, kun yritykset ja työntekijät pyrkivät löytämään ratkaisuja toimistotyöskentelyyn.
Tämä selviää kiinteistöalan asiantuntijoiden CBRE:n ja CoreNetin 18.12.2024 julkaisemasta 2025 Outlook for Office Attendance -tutkimuksesta. Tutkimuksen pohjana olevaan kyselyyn vastasi 198 yrityskiinteistöalan ammattilaista eri puolista maailmaa.
Vastaajista 66 prosenttia odottaa työntekijöiden tulevan toimistolle vähintään kolmena päivänä viikossa, mikä on sama tulos kuin viime vuoden kyselyssä. CBRE:n aiemmissa kyselyissä on kuitenkin havaittu, että työnantajien odotusten ja työntekijöiden käyttäytymisen välillä on havaittavissa selkeitä eroja.
Vaikka hybridityöjärjestelyt jatkuvat, läsnäolon määrä toimistoissa lisääntyy, kun yritykset ja työntekijät sovittavat odotuksiaan toimistotyöskentelystä.
Mitkä tekijät saavat palaamaan toimistolle?
Monet yritysjohtajat pyrkivät lisäämään työntekijöiden läsnätyötä nykyisestä tasosta. 51 prosenttia vastaajista haluaa sovittaa käynnit nykyisten käytäntöjen mukaisiksi, kun taas 36 prosenttia pyrkii vähentämään selkeästi etätyön määrää ja rajoittamaan hybridivapauksia.
Toimistossa käymisen lisäämisen taustalla on tarve parantaa henkilökohtaisia yhteyksiä, suhteiden rakentamista, tiimien välistä yhteistyötä ja kulttuurista yhteyttä. Näiden tavoitteiden saavuttaminen on haastavaa, jos länsätyö on satunnaista tai ennakoimatonta.
Toimistojen vähäisen läsnäolon uskotaan vaikuttavan negatiivisesti ihmissuhteisiin, kuten suhteiden rakentamiseen ja sen myötä tiimien väliseen yhteistyöhön.
Yksilölliset kokemukset korostuvat läsnätyön esteenä
Mikä sitten koetaan läsnätyön esteeksi? Vastaajista 57 prosenttia mainitsi työmatka-ajan merkittävimmäksi esteeksi useammalle toimistokäynnille. Vain 16 prosenttia mainitsi toimiston sijainnin ongelmaksi, mikä viittaa siihen, että joustavia työaikoja harkitaan pitkien työmatkojen vaikutusten vähentämiseksi.
Läsnäolon lisäämisen suurimpana esteenä pidettiin pakollisten käytäntöjen tai niiden valvonnan puutetta. Tämän mainitsi syyksi 83 prosenttia kyselyyn vastanneista. Muita merkittäviä esteitä ovat suuret läsnäolokäytäntöjä noudattamatta jättävät työntekijät, johon viittasi lähes puolet vastaajista.
Tämä näkyy hyvin myös toisessa CBRE:n tuoreessa tutkimuksessa. Vaikka yli 50 prosenttia CBRE:n vuoden 2024 Americas Office Occupier Sentiment Survey -kyselyyn vastanneista ilmoitti, että heidän yrityksellään oli läsnäolomääräyksiä, vain 17 prosenttia raportoi, että näitä määräyksiä valvottiin aktiivisesti.
Vastauksissa korostuvat toimiston laadun sijaan yksilölliset kokemukset, kuten työmatkaan ja siihen käytettävä aika sekä kulttuuritekijät. Läsnätyön määrään vaikuttaa myös vakiintuneiden käytäntöjen puute.
Miten yritykset pyrkivät lisäämään läsnätyön houkuttelevuutta?
Tutkimuksen mukaan yritysjohtajien tavoitteena on toimia roolimalleina ja sovittaa läsnäolo-odotuksia paremmin työtehtävien mukaan.
Parannuskeinoina yritykset keskittyvät muutosjohtamiseen ja työpaikkastrategioihin. Päämääränä on luoda tehokkaampi ja tarkoituksenmukaisempi toimistoympäristö, joka vastaa sekä liiketoiminnan tavoitteita että työntekijöiden tarpeita.
Tämä sisältää joustavien työaikojen harkitsemisen pitkien työmatkojen vaikutusten vähentämiseksi sekä yrityskulttuurin rakentamista, joka olisi lähityötä edistävää ja tukevaa.
Useimmat yritykset muuttavat työpaikan suunnittelua vastaamaan uusia työskentelymalleja, ja monet investoivat uusiin palveluihin ja mukavuuksiin työntekijöilleen budjettirajoituksista huolimatta.
TEKSTI: Jutta Sellin, Director, Workplace, CBRE
KUVAT: SRV
Kalasataman Horisontin parhaat tilat vuokrataan nyt
Tarjolla on laadukasta toimistotilaa alkaen 20 hengen yrityksille. Tilat ovat muuttovalmiina toukokuussa 2025. Tutustu ja varaa vierailu Suomen ensimmäiseen toimistopilvenpiirtäjään.
Sinua saattaisi kiinnostaa myös
Miltä näyttää Suomen ensimmäisessä toimistopilvenpiirtäjässä?
Katso, millainen on Kalasataman Horisontin työntekijöiden ehdoilla suunniteltu toimitila.
6 minuuttia keskustasta, 30 sekuntia huipulle
Kalasatama tarjoaa työpaikan jo 13 000 ihmiselle. Kysyimme, kuinka tyytyväisiä Kalasatamassa työskentelevät ovat omaan työssäkäyntialueeseensa.
Näin toimistopilvenpiirtäjä Horisontti helpottaa yrityksen vastuullisuusraportointia
Oikealla toimiston valinnalla voi edistää ympäristön ja työntekijöiden hyvinvointia sekä sujuvoittaa yrityksen vastuullisuusraportointia.
Itäisen kantakaupungin uudet kasvot: tällainen on Kalasatama nyt ja tulevaisuudessa
Kalasatamasta on muotoutunut jo yli 11 000 asukkaan ja 13 000 työpaikan urbaani keskus. Lue, miten tähän on tultu ja miltä näyttää alueen tulevaisuus.
Näin Kalasatamasta kasvatetaan liike-elämän uutta keskusta
Helsingin apulaispormestari Anni Sinnemäen mukaan Kalasatama on hyvä osoitus kaupungin tavoitteista, joissa yhdistyvät asuminen ja työpaikat sekä hyvä sijainti ja erinomaiset joukkoliikenneyhteydet.
Millainen on nyt unelmien toimisto? Toimitilojen asiantuntijat kertovat
SRV:n Saku Sipola ja Kristiina Sotka valottavat, miten uusi toimitila voi edistää työntekijöiden hyvinvointia ja kuinka se tehdään.
Brasserie Stadin katolle
Monista kiitetyistä ravintoloista tunnetut Teemu Aura, Riku Stenros ja Maiju Åstedt avaavat uuden ravintolan Suomen ensimmäiseen toimistopilvenpiirtäjään.
”Kalasatama on verkostoitumisen kuningaspaikka”
Dynaamisesta Kalasatamasta on kehittymässä kasvavien pk-yritysten alue. Markkinointitoimisto VSCY ja telemarkkinointiyritys Gainer kertovat, miksi he ovat tulleet Kalasatamaan jäädäkseen.
Vetovoimainen työympäristö on sijoitus tulevaisuuteen
Toimiston monopoli työntekopaikkana on murtunut. Palkittu muotoilujohtaja Antti Pitkänen kertoo, mitä työympäristöltä nyt odotetaan.
”Yrityksen toimitila viestii siitä, miten se näkee oman asemansa ja tavoitteensa”
Konkariarkkitehti Pekka Helin kannustaa yrityksiä panostamaan laadukkaisiin toimitiloihin.