WoodCity_WithSecure_valmis.jpg

WithSecuren pääkonttori valmistunut Jätkäsaaren Wood Cityyn – nettopäästötön rakennus positiivisella hiilikädenjäljellä

SRV YHTIÖT OYJ     LEHDISTÖTIEDOTE      02.07.2024    KLO 09.00

Kyberturvallisuusyhtiö WithSecuren pääkonttori on valmistunut Helsingin Jätkäsaareen. Pääosin puurakenteisella rakennuksella on suuri hiilikädenjälki ja hanke on ensimmäisiä uuden EU-taksonomian mukaisia hankkeita Suomessa. WithSecuren pääkonttorin omistaja on saksalainen kiinteistösijoitukseen ja varainhoitoon erikoistunut yhtiö Union Investment. Elinkaariviisas rakennus on osa SRV:n kehittämää ainutlaatuista Wood City -puukorttelia.

”WithSecuren toimiston valmistumisen myötä saamme hienosti päätökseen Wood Cityn puukorttelin rakennustyöt. Kyseessä on ainutlaatuinen rakennushanke, ja suomalaisen puurakentamisen lippulaiva, jota olemme kehittäneet jo vuosikymmenen ajan. Kortteli on herättänyt suurta kansainvälistäkin kiinnostusta ja meille on ollut suuri ilo rakentaa uutta elinkaariviisasta kaupunkia”, SRV:n pääkaupunkiseudun toimitilarakentamisen yksikönjohtaja Mira Alatalo kertoo.

”WithSecuren toimistossa pääsimme hyödyntämään täysimääräisesti osaamistamme elinkaariviisaasta rakentamisesta. Rakennus on nettopäästötön, se toimii valmistuttuaan hiilinieluna ja mahdollistaa käyttäjilleen energiatehokkaat tilat”, Mira Alatalo jatkaa.

Rakennuksella on suuri hiilikädenjälki 6 kilogrammaa hiilidioksidiekvivalenttia per neliö vuodessa, kun se tyypillisesti on noin 1–2 kg hiilidioksidiekvivalenttia. Puuta on rakennuksessa käytetty yhteensä noin 600 tonnia, johon sitoutuu hiilidioksidia yhteensä noin 250 tonnia. Toimisto on suunniteltu hyvin energiatehokkaaksi, ja se hyödyntää käytönaikaista optimointia sekä energiankierrätystä. Toimistorakennuksen katolle on asennettu reilu 200 neliömetriä aurinkopaneeleja. Rakennukselle tullaan hakemaan kansainvälistä LEED Platinum -ympäristösertifikaattia ja rakennuksen energialuokka on A.

”Toivotamme WithSecuren lämpimästi tervetulleeksi uuteen pääkonttoriinsa. Olemme myös iloisia, että tämä nettopäästötön rakennus valmistui ajallaan ja kiitämme SRV:tä hyvästä yhteistyöstä. Vuonna 2018 asetimme itsellemme tavoitteen saavuttaa ilmastoneutraaliuden maailmanlaajuisen kiinteistöportfoliomme avulla vuoteen 2050 mennessä. WithSecuren uusi pääkonttori Wood Cityssä sopii täydellisesti tähän strategiaan”, kertoo Union Investmentin Euroopan sijoitusjohtaja Martin Schellein.

Moderni toimitila WithSecuren tarpeisiin

Rakennuksen suunnittelu on toteutettu tiiviissä yhteistyössä WithSecuren kanssa heidän tarpeistaan lähtien. Käyttäjän toiveita on kyselty ja kuunneltu proaktiivisesti. Tärkeässä roolissa on ollut myös yhteistyö käyttäjän omien yhteistyökumppaneiden ja asiantuntijakonsulttien kanssa. Tavoitteena oli luoda työympäristö, joka soveltuu yrityksen kulttuuriin ja toimintoihin ja tarjoaa tilat, joissa työntekijät viihtyvät nyt ja tulevaisuudessa. WithSecure ottaa uudet energiatehokkaat tilat käyttöönsä loppuvuodesta 2024.

”Wood Cityn toimitilojen valmistuminen on merkittävä virstanpylväs WithSecurelle. Ohjelmisto- ja palveluyhtiönä henkilöstö on tärkein voimavaramme. Yksi merkittävä hyvinvointiin vaikuttava tekijä löytyy juuri Wood Citystä”, kertoo WithSecuren Charlotte Guillou, Chief People Officer. ”Uudet toimitilat tarjoavat parhaat mahdolliset puitteet henkilöstömme viihtymiselle, vuorovaikutukselle ja luovuudelle. Wood Cityssä rakennamme kestävämpää yhteiskuntaa.”

Toimistorakennus sisältää seitsemän kerrosta ja kellarikerroksen ja sen kokonaisala on noin 8700 neliömetriä. Korttelin on suunnitellut Anttinen Oiva Arkkitehdit.

Ristiinliimattua massiivipuuta CLT:tä ja liimapuupilareita

WithSecuren toimiston rakennusmateriaalina on käytetty pääosin puuta. Rakentaminen työmaalla käynnistyi louhintatöillä kesällä 2022. Puurungon asennus alkoi maaliskuussa 2023 ja kesti 12 viikkoa. Kesäkuussa 2023 käynnistettiin puujulkisivun asennustyöt. Työmaalla työskenteli parhaimmillaan 100 työntekijää, ja yhteensä työmaalle on perehdytetty noin 1300 henkilöä.

Puuta hyödynnettiin näyttävästi eri muodoissa ulkoseinien, puurungon, yläpohjan ja julkisivuverhouksen materiaaleina. Puurungon kantaviksi rakenteiksi on asennettu 197 liimapuupilaria. Kantava välipohja on toteutettu yhteensä 313 CLT-laatalla. Julkisivuverhous on toteutettu puukorttelin muiden rakennusten tapaan Accoya-paneeleilla, joita on julkisivuun asennettu lähes kilometrin verran. Accoya harmaantuu kauniisti parissa vuodessa.

Myös veistoksellinen aulan puualakatto on verhoiltu kuusesta valmistetuilla CLT-lamellirakenteilla. Aulan alakattorakenteessa on käytetty 46 kuutiota CLT-raakalevyä.

Mira Alatalo, yksikönjohtaja, Toimitilat PKS, SRV, puh. 040 511 8959,  mira.alatalo@srv.fi
Heidi Tetteh, viestintäpäällikkö, SRV, puh. 040 662 3220, heidi.tetteh@srv.fi
Inari Anttila, viestintäpäällikkö, WithSecure, puh. 043 824 0090, inari.anttila@withsecure.com

Tiedotteen liitteenä oleva kuva: SRV

Facebook  LinkedIn  X  Instagram

Olemme vuonna 1987 perustettu, Helsingin pörssissä listattu yhtiö. Toimimme kasvukeskuksissa Suomessa. Liikevaihtomme vuonna 2023 oli 610 miljoonaa euroa. Noin 800 SRV:läisen lisäksi työllistimme noin 3 300 kumppanin verkoston.