Pekka Ruokonen_4.jpg

SRV:n työmaapäällikkö Pekka Ruokonen valittu Laadun Rakentajaksi 2020

SRV YHTIÖT OYJ     LEHDISTÖTIEDOTE      20.10.2020  KLO 13.10

SRV:n työmaapäällikkö Pekka Ruokonen valittu Laadun Rakentajaksi 2020

Laadun rakentaja 2020 -kilpailun terävin kärki on palkittu, ja jaetun ykkössijan voitti tänä vuonna SRV:n työmaapäällikkö Pekka Ruokonen yhdessä kirvesmies Jani Hartikaisen kanssa. 30-vuotias Pekka Ruokonen johtaa parhaillaan Jätkäsaaren Wood Cityyn rakentuvaa puurakenteista Supercellin pääkonttorin työmaata.

Rakennustyömaiden työntekijöille ja työnjohdolle suunnattu kilpailu järjestettiin tänä vuonna neljännen kerran. Asiantuntijaraatina toimivat tänä vuonna Rakennusteollisuus RT:n hallituksen puheenjohtaja Olli Nikula, Teemu Vehmaskoski Rakennuslehdestä ja Teppo Salmikivi Rakentamisen Laatu RALA ry:stä.

”Voitto on tietysti todella suuri kunnia, mutta koen, että kiitos kuuluu koko meidän työmaalle ja kaikille hankkeessa mukana olleille henkilöille. Korkeiden laatuvaatimusten saavuttaminen on joukkuepeliä, eikä siihen kukaan pysty yksin. Alalla on vielä paljon kehitettävää laadun saralla, joten työskentely näiltä osin ei pääty tähän. Vaikka kuinka tuntuisi, että homma on hallussa, ei parane tuudittautua hyvän olon tunteeseen, vaan pitää mielessä, että aina on varaa parantaa”, toteaa työmaapäällikkö Pekka Ruokonen voitostaan.

Jo 10 vuotta SRV:llä työskennelleen Pekka Ruokosen voittoon vaikutti erityisesti tiivis johtamismalli, johon kuului vahvana osana rakennushankkeen kaikki osapuolet kattava yhteistyö. Tuomaristo huomautti, että Ruokosen aktiivinen vuorovaikutus vaatii viitseliäisyyden lisäksi myös rohkeutta, sillä moitteitakin voi tulla ja mahdolliset ongelmat pitää pystyä ratkaisemaan. ”Työntekijöiden johtoryhmästä” kannattaa ottaa mallia muuallakin; siinä Ruokonen istuu yhteisen lounaspöydän ääreen vaihtuvan työntekijäporukan kanssa. Säännöllisissä tapaamisissa käydään tiheällä kammalla läpi työmaan asioita laidasta laitaan.

Laatu syntyy yhdessä

Ruokonen painottaa työssä viihtymisen ja työturvallisuuden osaksi laaturakentamisen kokonaisuutta.
”Hyvää laatua on todella hankala saada, jos työntekijä ei koe työtään merkitykselliseksi eikä viihdy työpaikalla. Ja jos työmaalla ei ole turvallista työskennellä, ei sitä laatuakaan tule syntymään.”

Kaikki Laadun rakentaja 2020 -kilpailun finalistit olivat yksimielisiä siitä, että laatua ei voi tarkastella muista rakennustyön osa-alueista irrallisena elementtinä. Etenkin turvallisuus, mutta myös työn arvostus nousi jokaisen kohdalla vahvasti pintaan.

”Laadun rakentaja -kilpailulla on tärkeä rooli toimialamme kehittämisessä. Kilpailu konkretisoi sen tosiasian, että viimekädessä laatu lähtee meistä jokaisesta itsestämme. Kun siihen lisätään nyt palkittujen henkilöiden toimintamalli, jossa korostuu motivaation ja yhteistyön merkitys sekä oman porukan sisällä että tilaajan ja muidenkin osapuolten kanssa, voimme luottaa siihen, että lopputulos on laadultaan paras mahdollinen. Tämä on omiaan lisäämään rakentamisen arvostusta niin ulkoisesti kuin sisäisestikin”, sanoo Rakennusteollisuus RT:n hallituksen puheenjohtaja Olli Nikula.

”Priimaa tehdään tekemisen ilosta”

”Oli hienoa huomata, että laadun rakentamisen kriteereitä ei etsitä työsuunnitelmaan kirjatuista vaatimuksista, vaan priimaa tehdään ihan vain tekemisen ilosta”, toteaa kisan organisoinnista vastannut Jukka Pekkanen, joka toimii rakentamisen kehittämisestä vastaavana johtajana Rakennusteollisuus RT:llä.

Laadun rakentamisessa on kilpailtu aikaisemminkin, mutta Pekkasen mukaan vielä kertaakaan ei ole tullut vastaan näin tasaväkistä finalistijoukkoa.

”Tästä porukasta olisi voinut voittaa ihan kuka tahansa. Jokaisesta paistoi hyvä ja rento tekemisen meininki, jolla se paras mahdollinen lopputuloskin työmaalla saavutetaan.”

Lue lisää Pekka Ruokosesta: https://www.rakennusteollisuus.fi/Ajankohtaista/Tiedotteet1/2020/pekka-ruokonen-ei-hatkahtanyt-supercellin-kovia-laatuvaatimuksia--rima-ei-jaanyt-vapattamaan/

Pekka Ruokonen, työmaapäällikkö, SRV, puh. 040 483 4674, pekka.ruokonen@srv.fi
Heidi Tetteh, viestintäpäällikkö, SRV, puh. 040 662 3220, heidi.tetteh@srv.fi
Jukka Pekkanen, johtaja, Rakennusteollisuus RT ry, puh. 050 527 6966, jukka.pekkanen@rakennusteollisuus.fi

Tiedotteen liitteenä olevat kuvat: Rakennusteollisuus RT ry

SRV on rakennusalan kehittäjä ja uudistaja. Haluamme tarjota parhaan asiakaskokemuksen kaupunkikeskusten rakentajana ja olla alan innostavin työpaikka. Tuomme aidon yhteistyön ja innostuksen jokaiseen kohtaamiseen. Vastuullisuus näkyy kaikessa toiminnassamme.

Olemme vuonna 1987 perustettu, Helsingin pörssissä vuodesta 2007 listattu yhtiö. Toimimme kasvukeskuksissa Suomessa ja Venäjällä. Liikevaihtomme vuonna 2019 oli 1 061 miljoonaa euroa ja meillä työskentelee yli 1 000 ihmistä. Lisäksi työllistämme hankkeissamme lähes 4 000 alihankkijan verkoston.