Laakson yhteissairaalan työmaan onnettomuusalue on tarkastettu ja varmistettu vaarattomaksi

SRV YHTIÖT OYJ     LEHDISTÖTIEDOTE          27.8.2024     KLO 14.00

Laakson yhteissairaalan työmaalla 9.8. maanpäällisissä louhinnoissa tapahtuneen räjähdyksen onnettomuusalue on tarkastettu ja varmistettu vaarattomaksi. Alustavan näkemyksen mukaan onnettomuuden syy on ollut aiemmasta louhinnasta räjähtämättä jäänyt panos, joka on räjähtänyt, kun kiviä on irrotettu kalliosta kaivinkoneella.

Onnettomuuden jälkeen työmaa-alueelta löydettiin räjähdeaineita tunnistavien koirien avulla kahden osittain räjähtämättömän patruunan jäämät, jotka poistettiin asiantuntijaryhmän yhdessä laatiman työsuunnitelman mukaisesti.

Viime viikolla onnettomuusalue on tarkastettu kaivamalla louhetta ylös varovaisuutta noudattaen. Louhe ja sen alla oleva kallio on puhdistettu paineilmalla puhaltaen, ja alue on sen jälkeen tarkastettu. Tarkastuksen jälkeen räjähdeaineita tunnistavat koirat ovat viime ja tällä viikolla uudelleen tutkineet onnettomuusalueen, jotta on voitu varmistua alueen turvallisuudesta.

”Onnettomuusalue on tutkittu huolellisesti ja varmistettu vaarattomaksi. Toimenpiteillä on varmistettu, että työmaa ei aiheuta vaaraa Töölössä liikkuville ihmisille tai työmaahenkilöstölle”, kertoo allianssin projektipäällikkö, yksikönjohtaja Ossi Inkilä SRV:ltä.

Onnettomuusalueen lisäksi työmaan muita osia on tarkastettu tarvittavin osin. Tästä eteenpäin tarkastuksia suoritetaan hankkeen toimintamallien mukaisesti, joita on kehitetty onnettomuuden tutkinnasta saatujen havaintojen perusteella.

Onnettomuuden tutkinta jatkuu yhteistyössä viranomaisten kanssa. Työmaalla talonrakennustyöt jatkuvat, maanpäälliset louhinnat käynnistyvät vaiheittain.

Ossi Inkilä, Laakson yhteissairaalan allianssin projektipäällikkö, yksikönjohtaja Toimitilat PKS, SRV, puh. 040 708 2253, ossi.inkila@srv.fi

Marko Virtanen, toimitusjohtaja, Kiinteistöosakeyhtiö Laakson yhteissairaala, puh. 040 139 4300, ext-marko.virtanen@hus.fi

Facebook   LinkedInX  Instagram

Olemme vuonna 1987 perustettu, Helsingin pörssissä listattu yhtiö. Toimimme kasvukeskuksissa Suomessa. Liikevaihtomme vuonna 2023 oli 610 miljoonaa euroa. Noin 800 SRV:läisen lisäksi työllistimme noin 3 300 kumppanin verkoston.